Suferi de insomnie ? Iata cateva mituri despre somn, contrazise de stiinta


Somnul este asemeni sportului sau politicii: majoritatea oamenilor au impresia ca ei stiu cel mai bine cum sta treaba, insa, de fapt, e foarte probabil sa se insele.

Aşadar, daca pana acum iti planificai somnul in functie de conceptiile populare, e timpul sa afli ce parere au expertii.

Televizorul nu te ajuta sa adormi mai repede - Multa lume are impresia ca televizorul este un aliat in incercarea de a adormi, insa lucrurile nu stau deloc asa. Ba, din contra, un studiu efectuat de Mathias Basner şi David Dinges, doi profesori de la Universitatea din Pennsylvania, a demonstrat ca persoanele care renunta sa se mai uite la televizor seara sau noaptea au parte de un somn mult mai odihnitor decat cele care prefera sa adoarma cu telecomanda pe piept. “Pentru a avea parte de un somn mai bun, exista doua optiuni: ori reducerea timpului petrecut noaptea in fata televizorului, ori amanarea inceperii serviciului dimineata. Daca cea de-a doua optiune, de cele mai multe ori, nu este la latitudinea noastra, renuntarea la televizor ar trebui sa fie posibila”, spun specialistii. Nici alte aparate electronice precum calculatorul, tableta sau telefonul nu sunt indicate. Un grup de zece cercetatori de la Universitatea din Osaka a descoperit ca mai mult de jumatate dintre persoanele care le folosesc intens inainte de a adormi se trezesc cu impresia ca nu au avut parte de suficient somn. Totusi, se pare ca cel mai mult au de suferit copiii. In urma Proiectului Viva, un studiu amanuntit derulat pe o perioada de sapte ani, cercetatorii de la Harvard au demonstrat ca pentru fiecare ora pe care o petrece in fata televizorului, un copil pierde sapte minute de somn pe noapte. In medie, copiii care aveau un televizor in camera dormeau cu 30 de minute mai putin.

O bautura alcoolica nu te va ajuta sa dormi mai bine, ci dimpotriva - Chiar daca, pe moment, alcoolul induce o stare de somnolenta, el afecteaza calitatea si chiar durata somnului. Pe langa faptul ca reduc timpul petrecut in cea mai importanta faza a somnului, REM, bauturile alcoolice consumate inainte de somn cresc sansele de intrerupere a acestuia, demonstreaza o cercetare efectuata in 2013 de patru profesori americani. Mai mult, sansele de aparitie a sforaitului cresc considerabil. James B. Mass, autorul cartii “Sleep for Succes!”, intareste aceasta ipoteza: „Orice tip de alcool consumat cu mai putin de trei ore inainte de somn poate perturba faza REM de somn, ceea ce inseamna ca nu reusim sa intram in cea mai adanca faza a somnului, care este esentiala pentru odihna.”

Somnul nu ingrasa, ba chiar, intr-un mod indirect, te ajuta sa slabesti - Colin Chapman, un cercetator de la Universitatea din Uppsala (Suedia), a condus un experiment in care mai multor persoane li s-au oferit 40 de tipuri de mancare la micul dejun in doua dimineti consecutive, dupa ce intr-una dintre nopti fusesera lasati sa doarma, iar in cealalta fusesera privati de somn. In cel de-al doilea caz, participantii au ales mancaruri care contineau, in medie, cu 9% mai multe calorii decat cele alese in dimineata in care s-au trezit odihniti.
In plus, un studiu publicat in 2012 in Analele Medicinei Interne din Statele Unite a demonstrat ca lipsa somnului afecteaza modul in care organismul reactioneaza la insulina, un hormon care regleaza apetitul si metabolismul. Astfel, dupa ce un grup de adulti nu a fost lasat sa doarma mai mult de 4 ore si jumatate, timp de patru nopti, celulele din tesutul lor adipos au devenit cu 30% mai rezistente la insulina. Iar cand devine cronica, rezistenta la insulina favorizeaza aparitia diabetului.

„Numaratul oilor” nu te ajuta sa adormi mai repede - Evident, nici inlocuirea lor cu alte animale sau obiecte nu functioneaza. De fapt, orice activitate care implica acea parte a creierului care se ocupa de procesarea informatiei nu face decat sa indeparteze somnul. Un studiu efectuat la Universitatea din Oxford a demonstrat ca, in loc sa favorizeze aparitia somnului, numaratul oilor face exact contrariul. Un grup de 41 de persoane care sufereau de insomnie a fost impartit in trei subgrupuri. O treime a avut ca misiune imaginarea unui loc cat mai relaxant, a doua – numaratul oilor, iar a treia nu a primit nicio instructiune specifica. Rezultatele au aratat ca varianta ideala de a induce mai rapid starea de somnolenta este proiectia in minte a unui loc linistit (de exemplu, o plaja sau o cascada). Aceasta metoda i-a ajutat pe subiecti sa adoarma cu 20 de minute mai repede decat in cazul in care au numarat oi.

Sforaitul nu dispare intotdeauna daca iti schimbi pozitia in care dormi, dar e o metoda care merita incercata - O echipa de medici de la spitalul din Raanana (Israel) a studiat somnul a 2077 de persoane care sufereau de apnee obstructiva in timpul somnului si a observat ca mai mult de jumatate dintre acestia sforaie indiferent de pozitia in care dorm. Totusi, acest mit are si o parte de adevar. Peste 45% dintre persoanele care au participat la acest studiu au avut probleme mai mari cu sforaitul in timpul somnului atunci cand au dormit pe spate. Astfel, daca dormiti langa o persoana care sforaie pe timpul noptii, merita sa incercati sa o intoarceti pe partea laterala: sansele ca zgomotul sa inceteze sau macar sa se reduca sunt de aproape 50%.  In orice caz, sforaitul nu trebuie ignorat, ci tratat cu ajutorul specialistilor. Robert Deeb, medic specializat in ORL, a condus un studiu care arata ca persoanele care sforaie au carotidele (cele doua artere care transporta sangele de la inima la cap) mai ingrosate decat cele care nu sforaie. Astfel, acestea sunt expuse aceluiasi pericol de a face un infarct miocardic ca si fumatorii, hipertensivii sau bolnavii de diabet. “Sforaitul nu se reduce doar la un zgomot deranjant, asa ca nu trebuie ignorat. Asadar, daca partenerul dumneavoastra sforaie, solutia nu este sa il dati afara din camera, ci sa cautati tratament medical”, spune doctorul Robert Deeb.
Sursa : www.descopera.ro


Clipul zilei pe KANALD.RO:

DISTRIBUIE
acest articol


Vedete

Theo Rose de la Bravo, ai Stil! Celebrities, dezvăluiri fără perdea din perioada adolescenței. La ce metode a recurs ca să aibă sânii mai mari

Citește mai departe

Te-ar putea interesa si...


Parteneri

Pentru tine

Din Lifestyle

Parteneri