Program educaţional pentru integrarea copiilor cu autism în sistemul şcolar din România


Beneficiarii acestui program sunt copii a căror vârstă minimă este aferentă grupei mijlocii de grădiniţă.

ATCA (Asociaţia de Terapie Comportamentală Aplicată), cu susţinerea Fundatiei TELUS International Romania Community Board, a demarat un proiect care vizează integrarea a 50 de copii cu tulburări comportamentale şi din spectrul autist în sistemul educaţional de masă.

 Beneficiarii acestui program sunt copii a căror vârstă minimă este aferentă grupei mijlocii de grădiniţă, care lucrează deja individual cu terapeuţii ATCA. La întâlnirile bisăptămânale, care durează câte două ore, sunt simulate orele de clasă din cadrul unei grădiniţe, respectiv şcoli, unde terapeutele ATCA au rol de educatoare, iar copiii au statut de elevi pe parcursul acestor sesiuni. În cadrul acestora, copiii sunt pregătiţi pentru activităţi specifice cadrului educaţional normal - lucrează la tablă, fac fişe, lucru manual, trec prin jocuri de rol, spun poveşti, recită poezii. Terapeutele stabilesc curricula fiecărui grup bazându-se pe programa şcolară naţională, pe care o adaptează nevoilor copiilor înscrişi în program. Părinţii şi profesorii acestora sunt încurajaţi să asiste la ore pentru a învăţa să înţeleagă mai bine nevoile sociale şi emoţionale ale copiilor.

Copiii cu tulburări din spectrul autist se pot lovi de multe dificultăţi când intră în contact cu colegii de la şcoală sau cu profesorii pentru că au nevoi diferite, interacţionează şi reacţionează altfel în comparaţie cu colegii lor. De aceea, am iniţiat un program prin care cei mici sunt pregătiţi, printr-o suită de activităţi de tip after-school, să facă faţă provocărilor din sistemul educaţional normal. În plus, toate persoanele relevante din viaţa copiilor, în cazul de faţă părinţii şi cadrele didactice, învaţă să colaboreze eficient pentru ca şcolarii să nu treacă prin experienţe care, în loc să îi ajute să se dezvolte, să le provoace inhibiţii sociale suplimentare”, a declarat Anca Dumitrescu, preşedinte ATCA şi specialist acreditat internaţional în terapia ABA (Applied Behavior Analysis).

Fiecare dintre copii este evaluat la începutul programului, pe parcursul şi la finalul acestuia, în urma monitorizării fiind făcute recomandări individualizate pentru părinţi, respectiv profesori pentru îmbunătăţirea lucrului cu fiecare dintre aceştia.

Conform unui studiu al ANPDCA (Autoritatea Naţională pentru Protecţia Copilului şi Adopţie) din 2015, în învăţământul de masă sunt integraţi 23.773 de copii cu dizabilităţi, în învăţământul special -14.859, iar la domiciliu sunt şcolarizaţi alţi 1.083 de copii, în total 39.715 fiind încadraţi în învăţământ. Astfel, ponderea medie a copiilor cu dizabilităţi, şcolarizaţi pe ciclurile de învăţământ preşcolar, primar, gimnazial şi liceal din învăţământul de masă este de 36%. Din păcate, la acest moment nu există o statistică oficială privind numărul copiilor cu dizabilităţi specifice spectrului autist.

În ultimii 9 ani, terapeuţii ATCA au consiliat peste 1000 de cadre didactice şi părinţi prin intermediul a zeci de tipuri de programe menite să faciliteze interacţiunile cu copiii cu tulburări din spectrul autist.


Clipul zilei pe KFETELE.RO:
DISTRIBUIE
acest articol


Fashion

Ce piese trebuie să aibă orice femeie în garderobă, după spusele juratului „Bravo, ai stil! Celebrities”, Cătălin Botezatu

Citește mai departe

Te-ar putea interesa si...


Parteneri

Pentru tine

Din Lifestyle

Parteneri