Cum scapi de pofta de dulce dupa Sarbatori! Uite ce sfaturi iti da Cori Gramescu!


Inainte de a ne face planuri trebuie sa intelegem ce se intampla in organismul nostru dupa o perioada de excese alimentare.

 

In primul rand, trebuie sa stiti ca pentru adulti este recomandat ca maxim 10% din aportul caloric zilnic sa vina din zahar, adica maxim 25 de grame de zahar pe zi. Stii cutia aia de suc la care poftesti? Are 33-39 de g de zahar in ea. Adica mai mult decat ar trebui sa consumi intr-o zi intreaga. Sau felia de cozonac, sau bombonica inofensiva care iti zambeste din cutie, ori portia de pizza de la iesirea de ieri cu prietenii? Toate au zahar. Mult, care se aduna rapid. Probabil ca daca te-ai trezit devreme, pe la ora 14 ti-ai depasit deja portia de dulce care ar trebui alocata zilnic. Dar sa revenim la ce se intampla in corpul omului care se lasa rapus de pofta de dulce.
Pofta de dulce este intretinuta de consumul regulat de alimente dulci cu un grad ridicat de procesare si un aport crescut de potentiatori de gust. Consumul crescut de dulce conduce in timp la rezistenta la insulina, prin faptul ca receptorii pentru insulina “se obisnuiesc” cu un nivel crescut al acestui hormon in sange. Este si mecanismul prin care de fiecare data dupa ce mancam dulce, la cateva ore ni se face pofta tot de dulce.
Pofta de dulce se traduce in pofta de dulce procesat, adica tanjim dupa ciocolata, prajituri, patiserie sau inghetata. Adica dulce procesat, asociat adeseori cu grasimi nesanatoase si aditivi alimentari. Iar astfel pofta de dulce conduce si la un nivel cronic crescut de leptina. Leptina este hormonul care induce senzatia de satietate si ultimele studii arata ca functionarea lui este perturbata de consumul cronic ridicat de fructoza, un tip de dulce folosit intens in dulciurile procesate pentru gustul dulce mai intens. In traducere, nu te saturi niciodata sa mananci dulciuri. Ceea ce cred ca stiai deja.
Pofta de dulce satisfacuta cu dulciuri procesate aduce un stress suplimentar ridicat pentru ficat, datorita modului in care organismul nostru metabolizeaza fructoza (fructoza este zaharul folosit in industria alimentara pentru prajituri, creme, dulciuri si inghetate). Este cauza principala a ficatului gras de cauza non-alcoolica, de exemplu. Pe lista efectelor negative pe termne lung se mai adauga si riscul ridicat de cancer de pancreas, incidenta crescuta a cariilor dentare, probleme cu rinichii, obezitate, diabet, boala cardiovasculara, hipertensiune arteriala, dependenta de zahar, predispozitie catre Alzheimer, deficiente nutritive si lista continua.
Practic, ori de cate ori ne satisfacem pofta de dulce cu un dulce intens procesat corpul nostru produce insulina in exces, care ne face ca peste cateva ore sa avem iarasi pofta de dulce si tot asa. Intram practic intr-un cerc de foame auto-intretinut si care isi amplifica extremele pe masura ce trece timpul.
Cum scapam de pofta de dulce? Contrar parerii generale, nu e foarte greu sa aduci pofta de dulce intr-o zona controlabila. Ca sa fiu clara, nu va inchipuiti ca oamenii care mananca sanatos sufera un fel de lobotomie si nu mai au niciodata pofta de dulce. Nicidecum, pur si simplu avem o alimentatie echilibrata si putem sa ne controlam poftele, dar ele nu dispar complet.
Deci, ca sa scapam de pofta de dulce trebuie sa avem un plan de reducere a aportului de zahar zilnic si inlocuirea acestuia cu glucide complexe si fibre. Si sa ne hidratam bine, cam 2-3 litri de apa pe zi. Deci, timp de 3-5 zile e bine sa consumam la micul dejun 5-8 linguri de muesli, la 2-3 ore de la micul dejun sa mancam 2 fructe dulci. La pranz e bine sa mancam legume mai dulci (morcov, mazare, praz) impreuna cu 1-2 cartofi si eventual ceva carne slaba. Apoi, gustarea a doua a zilei ar trebui sa fie un fruct mai putin dulce, de exemplu o portocala sau o mandarina. La cina mancam 2-4 linguri de orez integral, putina mazare sau o salata asortata si din nou ceva proteine slabe, de exemplu peste sau curcan ori tofu daca suntem vegetarieni.
Dupa 3-5 zile de “reabilitare” a organismului, incepem sa facem miscare usoara. Mers alert, pilates, exercitii usoare de tonifiere care sa ne ajute sa sensibilizam receptorii la insulina. E important ca inca 3-5 zile sa nu fortam suplimentar organismul, pentru ca ne va arunca din nou in cercul de pofta-foame din care tocmai incercam sa scapam.
Apoi ar trebui sa incepem sa corelam alimentatia cu nivelul de efort fizic si cu obiectivul de greutate, jongland cu cantitatea de cereale, legume si fructe consumate zilnic.
In mod normal, daca timp de 3 saptamani reusim sa ne acoperim necesarul de glucide din cereale integrale neprocesate, cartofi, legume dulci si fructe, mecanismul poftei de dulce si al foamei se regleaza si ne putem mentine mai usor dieta in parametri sanatosi.
Sursa: Cori.ro

In primul rand, trebuie sa stiti ca pentru adulti este recomandat ca maxim 10% din aportul caloric zilnic sa vina din zahar, adica maxim 25 de grame de zahar pe zi. Stii cutia aia de suc la care poftesti? Are 33-39 de g de zahar in ea. Adica mai mult decat ar trebui sa consumi intr-o zi intreaga. Sau felia de cozonac, sau bombonica inofensiva care iti zambeste din cutie, ori portia de pizza de la iesirea de ieri cu prietenii? Toate au zahar. Mult, care se aduna rapid. Probabil ca daca te-ai trezit devreme, pe la ora 14 ti-ai depasit deja portia de dulce care ar trebui alocata zilnic. Dar sa revenim la ce se intampla in corpul omului care se lasa rapus de pofta de dulce.

Pofta de dulce este intretinuta de consumul regulat de alimente dulci cu un grad ridicat de procesare si un aport crescut de potentiatori de gust. Consumul crescut de dulce conduce in timp la rezistenta la insulina, prin faptul ca receptorii pentru insulina “se obisnuiesc” cu un nivel crescut al acestui hormon in sange. Este si mecanismul prin care de fiecare data dupa ce mancam dulce, la cateva ore ni se face pofta tot de dulce.

Pofta de dulce se traduce in pofta de dulce procesat, adica tanjim dupa ciocolata, prajituri, patiserie sau inghetata. Adica dulce procesat, asociat adeseori cu grasimi nesanatoase si aditivi alimentari. Iar astfel pofta de dulce conduce si la un nivel cronic crescut de leptina. Leptina este hormonul care induce senzatia de satietate si ultimele studii arata ca functionarea lui este perturbata de consumul cronic ridicat de fructoza, un tip de dulce folosit intens in dulciurile procesate pentru gustul dulce mai intens. In traducere, nu te saturi niciodata sa mananci dulciuri. Ceea ce cred ca stiai deja.

Pofta de dulce satisfacuta cu dulciuri procesate aduce un stress suplimentar ridicat pentru ficat, datorita modului in care organismul nostru metabolizeaza fructoza (fructoza este zaharul folosit in industria alimentara pentru prajituri, creme, dulciuri si inghetate). Este cauza principala a ficatului gras de cauza non-alcoolica, de exemplu. Pe lista efectelor negative pe termne lung se mai adauga si riscul ridicat de cancer de pancreas, incidenta crescuta a cariilor dentare, probleme cu rinichii, obezitate, diabet, boala cardiovasculara, hipertensiune arteriala, dependenta de zahar, predispozitie catre Alzheimer, deficiente nutritive si lista continua.

Practic, ori de cate ori ne satisfacem pofta de dulce cu un dulce intens procesat corpul nostru produce insulina in exces, care ne face ca peste cateva ore sa avem iarasi pofta de dulce si tot asa. Intram practic intr-un cerc de foame auto-intretinut si care isi amplifica extremele pe masura ce trece timpul.

Cum scapam de pofta de dulce? Contrar parerii generale, nu e foarte greu sa aduci pofta de dulce intr-o zona controlabila. Ca sa fiu clara, nu va inchipuiti ca oamenii care mananca sanatos sufera un fel de lobotomie si nu mai au niciodata pofta de dulce. Nicidecum, pur si simplu avem o alimentatie echilibrata si putem sa ne controlam poftele, dar ele nu dispar complet.

Deci, ca sa scapam de pofta de dulce trebuie sa avem un plan de reducere a aportului de zahar zilnic si inlocuirea acestuia cu glucide complexe si fibre. Si sa ne hidratam bine, cam 2-3 litri de apa pe zi. Deci, timp de 3-5 zile e bine sa consumam la micul dejun 5-8 linguri de muesli, la 2-3 ore de la micul dejun sa mancam 2 fructe dulci. La pranz e bine sa mancam legume mai dulci (morcov, mazare, praz) impreuna cu 1-2 cartofi si eventual ceva carne slaba. Apoi, gustarea a doua a zilei ar trebui sa fie un fruct mai putin dulce, de exemplu o portocala sau o mandarina. La cina mancam 2-4 linguri de orez integral, putina mazare sau o salata asortata si din nou ceva proteine slabe, de exemplu peste sau curcan ori tofu daca suntem vegetarieni.

Dupa 3-5 zile de “reabilitare” a organismului, incepem sa facem miscare usoara. Mers alert, pilates, exercitii usoare de tonifiere care sa ne ajute sa sensibilizam receptorii la insulina. E important ca inca 3-5 zile sa nu fortam suplimentar organismul, pentru ca ne va arunca din nou in cercul de pofta-foame din care tocmai incercam sa scapam.

Apoi ar trebui sa incepem sa corelam alimentatia cu nivelul de efort fizic si cu obiectivul de greutate, jongland cu cantitatea de cereale, legume si fructe consumate zilnic.

In mod normal, daca timp de 3 saptamani reusim sa ne acoperim necesarul de glucide din cereale integrale neprocesate, cartofi, legume dulci si fructe, mecanismul poftei de dulce si al foamei se regleaza si ne putem mentine mai usor dieta in parametri sanatosi.

Sursa: Cori.ro

 


Citește și:

Care sunt câinii cei mai potriviți pentru femei? Doamnele se vor îndrăgosti de ei, instant!

Horoscop săptămânal Mariana Cojocaru 27 septembrie- 3 octombrie. Trei zodii pot avea probleme de sănătate, iar Berbecii suferă din dragoste

Horoscop zilnic sâmbătă, 26 septembrie 2020! Racii iau decizii importante pe plan personal!

Certificare iso 9001 pentru ca firma pe care o detii sa fie competitiva

Ai văzut celebrul serial Prinţul din Bel Air? Conacul în care a filmat Will Smith a ajuns pe AirBnb. Cât costă o noapte de cazare

Clipul zilei pe KFETELE.RO

DISTRIBUIE
acest articol

Vedete

Cum arăta Gina Pistol, până să îl cunoască pe Smiley? Era mai plinuţă și total diferită față de acum! Galerie FOTO

Citește mai departe

Te-ar putea interesa si...

Parteneri
Pentru tine
Din Lifestyle
Parteneri