Cele mai importante reguli de viață. Anca Bejan, în dialog cu un medic cardiolog


Trăim vremuri în care ne preocupă mai mult ca oricând starea de sănătate.


In articol:

Și asta este grozav, căci astfel suntem nevoiți să facem mai serios următorul exercițiu: acela de a învăța să avem și mai mare grijă de noi. Știți vorba aceea: dacă e ordin, cu plăcere.

Anca Bejan, autoarea cărții „Dieta-Minune”, care este disponibilă acum și în varianta audiobook , a stat de vorbă cu dr. Carmen Gherghinescu, medic specialist cardiolog, pentru a face o listă cu cele mai importante reguli de viață ce ne pot ajuta în lupta cu orice ne amenință.

Puteam spune orice ne amenință starea de sănătate, dar este suficient să spunem doar „orice ne amenință”, pentru că atunci când ne îngrijim să avem o stare de sănătate cât mai bună putem face față cât mai bine oricărei provocări, indiferent de natura sa.

carmen gherghinescu

Încă de la lansarea setului de reguli care astăzi poartă numele Dieta-Minune m-am lovit de o problemă. Cum să fac pe cineva să înțeleagă că poți scăpa cu adevărat de stresul unei diete abia atunci când respecți un canon? Să fii cu adevărat liber nu înseamnă să-ți faci de cap, ci să înveți să trăiești în mod inteligent. Și abia apoi ai să vezi cât de frumos îți poți face de cap, fără a-ți face, de fapt, de cap. Totuși, îți vei face de cap, dar „capul” este în acord cu natura, așa cum și trebuie să fie, căci este al naturii.

Mai devreme sau mai târziu, oricum ajungem cu toții să conștientizăm dependența de legile naturii. Felicitări celor care descoperă asta de la vârste cât mai fragede și care ajung repede la înțelepciunea de a se subordona lor. Preocupată fiind, ca orice muritor de rând care e la curent cu actualitatea pandemiei de covid-19, de situația prin care trecem și dorindu-mi să vin în ajutorul celor care vor să fie bine informați în ceea ce privește consolidarea sănătății, am început demersurile realizării unui articol cu tema „Reguli de viață pentru un hipertensiv”.

Dr. Carmen Gherghinescu:  „Este importantă igiena acelor opt ore - muncă, de odihnă activă și de somn”

Citeste si: Theodor Paleologu, despre alimentaţie: "Este rezonabil chiar să exagerăm" Interviurile Ancăi Bejan

Nu mică mi-a fost mirarea să aflu din sursă sigură că acest set de reguli este comun cu setul de reguli recomandate oricui. Știam eu că trebuie să trăim încă de când suntem perfect sănătoși după rutina indicată unui bolnav. Lăsând la o parte jocurile de cuvinte, voi lăsa medicul să explice în continuare la ce mă refer.

„Pacientul care știe că are hipertensiune are niște reguli de viață nu foarte mult diferite de cele de viață normală, pe care le cunoaștem: le știm din familie, din școală, de la medicul de familie. Asta înseamnă un program care să nu ducă la o suprasolicitare fizică sau psihică. Acești pacienți trebuie să aibă igiena acelor opt ore - muncă, opt ore - odihnă activă, opt ore - somn. Asta ar fi o primă regulă de bun simț pentru orice pacient care are afecțiuni cardiovasculare.

Pacientul cu hipertensiune arterială adaugă un factor de risc pentru boală cardiovasculară în timp de 10-15 ani, pe care trebuie să-l controleze. Din acest motiv, va trebui să evite orice alt factor de risc suplimentar.

Adică: trebuie să evite creșterea în greutate, este recomandat ca în fiecare zi sau măcar de trei ori pe săptămână să facă activitate fizică. Pacientul hipertensiv nu trebuie să fie un sedentar, ci trebuie să-și programeze măcar o dată la două zile o activitate fizică pentru 20-30 de minute, mișcare adaptată și stării generale, bineînțeles”, spune dr. Carmen Gherghinescu.

La sfatul medicului, adaug: asta nu înseamnă că trebuie cu toții să mergem la sala de sport și să tragem de fiare. Spun și eu asta oricui are instinctul de a fugi atunci când primește recomandarea de a face „activitate fizică” sau „mișcare”. Nu mai spuneți „a, păi dacă trebuie să fac și sport eu nu pot”. Nu mai dați vina pe această neputință. Dacă suntem în viață putem.

A avea activitate fizică la sala de sport oricum nu este indicat oricui, în orice stare de sănătate și la orice vârstă. O plimbare pe jos, eventual într-un ritm mai alert decât atunci când mergem la piață, este o activitate fizică la îndemână, la fel o plimbare cu bicicletă. Alegeți acea activitate fizică pe care o îndrăgiți și nu veți da greș.


Și în ceea ce privește alimentația regulile de viață pentru hipertensivi ajută pe oricine. „Dieta unui astfel de pacient este legată, în primul rând, de eliminarea excesului de sare. Pacientul hipertensiv trebuie să nu consume alimente care au exces de sare.

„Când unui pacient îi spui că are interdicție la un aliment nu sună deloc bine. Trebuie să-i explici”

Citeste si: Distanțarea socială duce la anxietate. Anca Bejan vă prezintă recomandările psihoterapeutului

Când unui pacient în spui că are interdicție la un aliment nu sună deloc bine și riști să ajungi să transformi pacientul într-un pacient neascultător.

Trebuie să-i explici de ce trebuie să evite anumite alimente, pentru că-i fac foarte mult rău, și abia apoi să-i spui că sunt interzise. Orice murături în saramură și orice alimente în saramură, brânzeturile sărate (telemeaua și cele fine franțizești), mezelurile, pastrama, așadar tot ce conține multă sare”, precizează medicul cardiolog. 

La capitolul „de diminuat”, alimente care trebuie consumate controlat: intră și alcoolul. „Alcoolul în doze constante crescute duce la creșterea valorilor tensiunii. Și-atuncea trebuie limitat pe cât posibil consumul de alcool. Acestea sunt lucrurile importante, pentru controlul tensiunii arteriale, cu consecințe imediate.

„Alimentele recomandate unui hipertensiv sunt alimentele recomandate oricărui om sănătos”

Iar în alimentație mai trebuie evitat excesul de grăsimi, ca să nu ducem la un cumul de factori de risc, și de dulciuri în exces”, a mai precizat dr. Carmen Gherghinescu, care a întocmit și o listă cu alimente de consumat cât mai frecvent: „Alimentele recomandate unui hipertensiv sunt alimentele recomandate oricărui om sănătos.

Dar nu aș spune alimente recomandate, ci alimente care trebuie să fie preponderente în alimentația noastră. Toate salatele verzi, fructele, dar nu din acelea foarte dulci. Recomandările pentru hipertensivi seamănă cu recomandările pentru pacienții cu tulburări de metabolism glucidic (cei care sunt diabetici sau au toleranță crescută la glucoză). Sunt bune merele verzi sau cele de toamnă, citrice, căpșune, coacăze, afine.

Apoi, mai sunt bune brocoli, conopidă, mazăre verde, fasole verde, varză dulce, spanac. La capitolul carne e de preferat peștele sau o carne care să nu fie grasă și nu în fiecare zi, evident, carne de vită, dacă e carne de porc doar mușchiul, care nu are grăsime”.


Clipul zilei pe KANALD.RO:

DISTRIBUIE
acest articol


Exatlon

SURPRIZĂ URIAȘĂ! O vedetă de la Exatlon a intrat la ”Mireasa”! Războinica arată senzațional și deja l-a cucerit pe cel mai dorit bărbat din comepetiție

Citește mai departe

Te-ar putea interesa si...


Parteneri

Pentru tine

Din Specialisti

Parteneri