Iata ce alimente contin cantitati excesive de sare si cata ar trebui sa consumam zilnic ca sa nu ne imbolnavim!


Subiectul “Cata sare ar trebui sa mancam ca sa nu ne imbolavim?” a impartit lumea in mai multe tabere si a generat atitudini extreme: in timp ce unii isi “albesc” farfuria cu sare, altii nu se mai ating de solnita.

Cel putin in teorie, pentru ca, in practica, pot controla doar cantitatea de sare pe care o pun cu mana lor in mancare, nu si pe cea cu care vin la pachet majoritatea alimentelor de la supermarket.

Nici fara sare (fara sodiul pe care il contine) nu se poate. “Am fost invatati cu totul sau nimic, da sau nu. Fara sodiu, viata nu ar fi posibila insa: sodiul asigura echilibrul fluidelor din corp, forta musculara si activitatea nervoasa. Doar in cazul unor probleme renale, este indicata o dieta hiposodica”, atrage atentia prof. dr. Gheorghe Mencinicopschi, specialist in alimentatie.

Europa face exces de sare - Totusi, in Europa se consuma o cantitate impresionanta de sare: 14-20 de grame de sare zilnic, in conditiile in care un adult nu ar trebui sa depaseasca 5-6 grame de sare pe zi, echivalentul unei lingurite rase. Copiii cu varste intre 7 si 10 ani “au liber” la 4 grame de sare, cei mai mici nu trebuie sa depaseasca 3 grame, in timp ce bebelusii au nevoie de mai putin de un gram. Un adult nu trebuie sa consume mai mult de 2.400 mg de sodiu pe zi (2,4 grame – jumatate din cantitatea de sare). In caz contrar, excesul de sare creste tensiunea arteriala, riscul de boli cardiace, infarct si boli renale.

Sarea obisnuita de bucatarie contine 0,4 grame de sodiu si 0,6 grame de clor. Sodiul insa nu se gaseste doar in sarea propriu-zisa, ci si in foarte multe E-uri, care tin mancarea mai mult timp pe rafturi.

Cateva exemple de E-uri-“bombe de sodiu” sunt:
•    E621, colorantii,
•    E316,
•    fosfatii de sodiu,
•    E339,
•    E500,
•    E521 (care are si aluminiu in compozitie).

Specialistii spun ca sodiul se poate asimila in totalitate din fructe, legume (sfecla de zahar, telina), lapte si apa plata, fara a mai fi nevoie sa mai adaugam sare in mancare.

Doua felii de cascaval asigura sarea pentru o zi intreaga - Surprinzator, “sarea de toate zilele” e bine ascunsa in alimentele cumparate zi de zi. Chiar si unele medicamente, precum analgezicele, pot contine sare. Cel mai bine se vede pe prospect.

Bazele de mancaruri conduc in topul alimentelor “doldora” de sare. Majoritatea au un procent de sare de peste 50%, iar unele dintre ele pot ajunge si la 70 de grame de sare per 100 de grame. Urmatoarele pe lista sunt mezelurile (salamul de porc, afumatura, sunca, slanina) si branzeturile (telemeaua, cascavalul) care au 3-6 grame de sare la suta de grame, o cantitate mare, avand in vedere ca numai doua felii din branza sau salam de porc asigura in totalitate cantitatea de sare pentru o zi intreaga.

Pestele este un aliment dietetic, insa afumat musteste de sare (6 grame la 100 de grame).

Explozie de sodiu in alimentele “la plic” - Urmatoarele pe lista sunt supele sau mancarurile “la plic”. O portie contine cel putin 1.100 mg de sodiu, adica cel putin jumatate din cantitatea totala permisa. Mai mult, etichetele acestora pot fi inselatoare.

“O eticheta pe care scrie continut scazut de sare nu este o garantie ca produsul respectiv este echilibrat din acest punct de vedere. Cel mai bine este sa cercetati etichetele, sa comparati valorile si sa alegeti produsul cu cel mai mic continut de sare”, recomanda specialistul in alimentatie Gheorghe Mencinicopschi.

Sosurile, pateurile, porumbul la conserva - In categoria semipreparatelor “intesate” cu sare intra si sosurile pentru paste. O jumatate de cana de sos pentru paste contine 600 mg de sodiu, un sfert din cantitatea permisa.

Conservele de legume pot fi o alternativa buna la legumele proaspete, insa sunt “imbogatite” cu aditivi, care sporesc procentul de sodiu. O cana cu porumb dulce din conserva contine 800 mg de sodiu, o treime din cantitatea de sodiu permisa pe durata unei zile. Conservele de peste, de porc sau pateurile au acelasi continut.

Sosurile care imbunatatesc gustul mancarii, ketchupul, mustarul, sosul de usturoi strica si ele proportia de sare.

O alternativa mai buna la sosuri si la gustul “insipid” sunt condimentele.

Surse “pe fata” de sare sunt covrigeii, chipsurile, snackurile, alunele prajite si produsele de patiserie. De exemplu, un pumn de alune prajite si sarate contine 300 mg de sodiu, iar 30 de grame de covrigei contin 385 de miligrame de sodiu.

Aparentele insala si atunci cand vine vorba despre cereale si sucuri de legume. De exemplu, o cana de fulgi de porumb are aproximativ 260-342 mg de sodiu.

Orezul si graul expandat nu contin sare. In acest caz, puteti amesteca o jumatate de portie din cereale favorite cu o jumatate din cele fara sare pentru a obtine o portie sanatoasa.

•    Sarea extrasa din mine a ajuns personaj negativ in bucatarie. Favorita a devenit cea obtinuta din mare.
Sursa: www.doctorulzilei.ro


Clipul zilei pe KFETELE.RO:
DISTRIBUIE
acest articol


Vedete

Thomas Markle îşi şantajează fiica! "Le dau 30 de zile..."

Citește mai departe

Te-ar putea interesa si...


Parteneri

Pentru tine

Din Lifestyle

Parteneri