7 obiceiuri simple pentru o viață sănătoasă


Sănătatea de la bătrânețe se construiește încă din tinerețe

 cauza jobului copleșitor, stresului și multitudinii de produse alimentare rafinate din comerț, poate părea complicat să ai o viață sănătoasă. Însă starea de sănătate este determinată de obiceiurile care o pot întreține sau o pot degrada. Iată ce obiceiuri îți afectează sănătatea și ce obiceiuri poți adopta pentru o viață sănătoasă!

Ce înseamnă un stil de viață sănătos?

Un stil de viață sănătos include o alimentație echilibrată și variată, bazată pe alimente sănătoase care să asigure organismului nutrienții de care are nevoie – glucide, lipide, proteine, vitamine, minerale. Aceasta exclude alimentele de tip fast-food sau cele procesate industrial.

 

Stilul de viață sănătos presupune starea de nefumător, o odihnă suficientă (minim 6 ore pe noapte), consum corect de apă (1-2 litri pe zi, în funcție de particularitățile organismului) și activitate fizică regulată. De asemenea, acesta are la bază controlul stresului și limitarea consumului de alcool.

Greșeli care ne afectează sănătatea

Zilnic facem anumite greșeli care, odată cu trecerea timpului, au consecințe asupra stării de sănătate:

 

  • Mâncatul pe fugă – cercetătorii spun că persoanele care mănâncă repede, tind să mănânce mai mult decât o persoană care mănâncă lent. Acest obicei poate duce la supraponderalitate sau la obezitate. De asemenea, după aceste mese, poate apărea senzația de supraîncărcare a stomacului, dureri stomacale și tulburări de tranzit. Creierul are nevoie de aproximativ 20 de minute pentru a procesa faptul că senzația de foame a fost satisfăcută. Așadar, dacă mâncăm lent, ingerăm o cantitate mai mică de calorii, iar la final foamea tot este stăpânită.

 

  • Nu luăm micul dejun – deoarece suntem mereu ocupați sau în întârziere, este posibil să sărim micul dejun. Însă aceasta este masa care ne oferă energie pentru activitățile zilei. Dacă sărim frecvent o masă, este posibil să ne confruntăm mai târziu cu deficiențe nutriționale, pentru că organismul are nevoie zilnic de o anumită cantitate de substanțe nutritive.

 

  • Mâncatul dezorganizat – deseori mâncăm haotic, atunci când avem timp liber pentru a mânca. De aceea, între mesele luate la ore nepotrivite, consumăm frecvent produse care nu au valoare nutritivă, însă care au scopul de a mai păcăli foamea – covrigei, produse de patiserie, alimente fast-food etc. Acestea nu fac decât să ne aducă calorii în plus, dar fără substanțe nutritive. Foamea este stăpânită pentru scurt timp, însă reapare, deoarece corpul a primit un tip de carbohidrați (cu indice glicemic mare) care cresc glicemia mult și brusc, iar insulina intervine și o scade rapid. Dacă în loc de aceste alimente, am mânca un măr, nivelul glicemiei ar crește moderat și ar rămâne constant pentru mai mult timp. Pe termen lung, carbohidrații cu indice glicemic mare pot duce la diabet zaharat.

 

  • Sedentarismul – deoarece fiecare zi este încărcată, este posibil să nu mai rămână timp pentru activități fizice. Însă sedentarismul, împreună cu o alimentație dezechilibrată sau cu obiceiuri precum fumatul, poate duce la obezitate, diabet sau afecțiuni cardiovasculare (de exemplu, ateroscleroză) cu risc ridicat de infarct miocardic.

 

  • Odihna insuficientă – pentru că nu dormim suficient, suntem mai obosiți și totul devine mai stresant. Stresul excesiv poate duce la reacții comportamentale nesănătoase (fumat, consum de alcool), anxietate, depresie, anorexie, bulimie. Acestea se reflectă ulterior în starea fizică și pot apărea tulburări digestive (sindrom de colon iritabil), afecțiuni cardiovasculare, schimbări hormonale, tulburări ale metabolismului, mialgii (dureri de mușchi), dureri de cap.

 

  • Aport insuficient de apă – corpul are în compoziție peste 60% apă. Lichidele fiziologice și celulele au nevoie de apă și de electroliții din apă (calciu, magneziu, potasiu, sodiu) pentru a funcționa corect. Deshidratarea poate duce la probleme renale.

Obiceiuri simple pentru o viață sănătoasă

Respectă cele trei mese principale și cele două gustări!

 

Mesele principale ar trebui să fie gătite acasă, iar gustările să fie reprezentate de un fruct, o mână de oleaginoase crude (avocado, migdale, caju, nuci etc.), un iaurt.

 

Folosește caserole pentru a lua mâncarea cu tine la job sau comandă de la restaurant mâncarea sănătoasă (nu fast-food).

 

Mănâncă mai lent, pentru a evita excesele!

 

Învață să-ți controlezi stresul prin autocontrol și prin practicarea unor activități plăcute.

 

Oferă-ți o oră sau mai mult pe săptămână în care să faci ceea ce te relaxează (un hobby, vizionare de film, o pasiune etc.).

 

Dormi minim 6 ore pe noapte!

 

Fă mișcare! Mergi la sală/ la alergat de cel puțin 3 ori pe săptămână sau mergi pe jos/pe bicicletă până la locul de muncă.

 

Sub îndrumarea medicului, ia suplimentele alimentare de care ai nevoie (acizi grași esențiali, vitamine). Acestea se găsesc în magazinele naturiste sau cele specializate, cum ar fi Health Shop.

 

Mergi mai des la medic! Analizele de rutină pot ajuta la prevenirea multor afecțiuni.

 

Așadar, o viață sănătoasă presupune obiceiuri simple, cărora trebuie să le acordăm atenție.


Clipul zilei pe KFETELE.RO:
DISTRIBUIE
acest articol


Informatiile zilei

ANM a modificat prognoza! Cum va fi vremea de Crăciun și Revelion

Citește mai departe

Te-ar putea interesa si...


Parteneri

Pentru tine

Din Lifestyle

Parteneri